loading...
خبرهایی از آموزش و پرورش
سینا قائدی بازدید : 143 دوشنبه 10 خرداد 1395 نظرات (0)

ایرنا - دانش آموزان برخی شهرها طی چند روز گذشته به آنچه که آن را «سوالات سخت امتحانات نهایی» می دانند، اعتراض کردند؛ اعتراضی که بیشتر از نگرانی آنان از اثرگذاری 25 درصدی معدل تحصیلی بر پذیرش دانشجو در دانشگاهها ناشی می شود.

به گزارش ایرنا، پنجم خرداد حدود 200 تن از دانش آموزان مشهدی در مقابل اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی جمع شدند تا نگرانی خود را نسبت به «سئوالات سخت امتحانات پایان سال» اعلام کنند.
اغلب این افراد دانش آموزان سال سوم دوره متوسطه دوم و شماری از دانش آموزان مقطع متوسطه اول اعم از دختر و پسر بودند که به سئوالات درس ریاضی انتقاد داشتند و معتقد بودند سئوالات در سطح بالای استاندارد طراحی شده است. 
در همین روز دانش آموزان سوم دبیرستان شهر شیراز نیز نگرانی خود را به سطح سئوالات ارائه شده با حضوردر مقابل اداره کل آموزش و پرورش فارس اعلام کردند.
اصفهان شهر دیگری بود که دانش آموزانش به آنچه که آن را «نحوه طراحی سئوال های امتحان نهایی» می خواندند، گلایه داشتند؛ آنان با حضور در مقابل ساختمان اداره کل آموزش و پرورش اصفهان برگزار شد، سئوال های مطرح شده را «بسیار سخت و گیج کننده» دانستند و خواستار تجدید نظر در این زمینه شدند. 
این دانش آموزان می گفتند که سئوالات امتحانی به حدی «بد» طراحی شده بود که از پاسخ دادن به آنها «درمانده» شده اند و تحت فشار روحی سنگین قرار دارند و حتی برخی مدعی شده بودند که با وجود آنکه همواره معدل نزدیک به 20 داشته اند، اما اکنون از درس خواندن «ناامید» شده اند.
با این حال دانش آموزان به سئوالات امتحانی به درس ریاضی و روز پنجم خرداد محدود نشد؛ ششم خرداد دانش آموزان سیرجانی به آنچه سئوالات سخت و ناهماهنگ با مطالب تدریسی دبیران خود نامیدند، اعتراض کردند.
هشتم خرداد نیز در کرمانشاه دانش‌آموزان سال سوم متوسطه به سختی سئوال های امتحان های نهایی معترض بودند هرچند به گفته رئیس اداره سنجش آموزش و پرورش استان، بعید است که تغییر خاصی در شیوه برگزاری امتحان ها صورت بگیرد.
این دانش آموزان نیز معتقد بودند که سئوالات امسال بسیار سخت و دشوارتر از سال های گذشته بوده و مفهومی طراحی شده است و از این رو بسیاری از دانش آموزان غافلگیر شده اند.
دانش آموزان بر این باورند امتحان های شیمی، عربی، زمین شناسی و ریاضی تاکنون سخت بوده است و حتی می گویند که برخی از سئوالات از پاورقی کتاب استخراج شده بود.
در بجنورد نیز هشتم خرداد جمعی از دانش آموزان با ابراز گله به سختی سئوالات امتحانات نهایی درس دین و زندگی در مقابل آموزش و پرورش خراسان شمالی تجمع کردند و خواستار پیگیری موضوع از سوی مسئولان شدند.
سمنان شهر دیگری بود که هشتم خرداد دانش آموزان نگرانی خود را از نتایج سئوالات امتحان نهایی به مسئولان استانی منعکس کردند زیرا معتقد بودند این سئوال ها دانش آموزان را سردرگم کرده است.
دانش آموزان قمی نیز هشتم خرداد با حضور مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان به نحوه تنظیم سئوالات امتحانی نگرانی خود را بیان کردند زیرا معتقد بودند سئوال امتحانی درس هایی چون ریاضی (رشته ریاضی)، ادبیات، جغرافیا ، دینی و ریاضی (رشته علوم انسانی) و فیزیک( رشته تجربی) سخت بوده است.
دانش آموزان یزدی نیز با حضور که هشتم خرداد صورت گرفت، اعلام کردند امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان دشوار بوده و پرسش ها اگرچه از کتاب های درسی گزینش شده اما مفهومی خارج از تحلیل دانش آموزان داشته است و از این رو آنان نتوانسته اند پاسخ مناسب به سئوال ها بدهند. 
آنها در این زمینه به پرسش های درسهای دین و زندگی، فیزیک ، شیمی و زمین شناسی اعتراض داشتند. 
سئوالات امتحانی دانش آموزان سال سوم دوره دوم متوسطه به دلیل تاثیر مثبت و 25 درصدی آن بر آزمون ورودی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پذیرش دانشجو، همواره به صورت سراسری طراحی می شود و همه دانش آموزان این مقطع تحصیلی در سراسر کشور باید به سئوالات یکسانی در امتحان پاسخ دهند.
از این رو مسئولان استانی به دانش آموزان نگران وعده داده اند که مراتب اعتراض آنان را به وزارت آموزش و پرورش منعکس خواهند کرد تا در این زمینه تصمیم گیری شود.
امتحان های نهایی سال سوم دوره دوم متوسطه تا ١٨ خرداد ماه ادامه دارد و یک هفته بعد از آن نتایج اعلام می‌شود. 
عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش که مسئولیت اصلی حوزه امتحانات نهایی را بر عهده دارد، در این باره گفته است که اگر سوال های امتحان های نهایی اشکال داشته باشند، بررسی‌های لازم در رابطه با آن صورت می‌گیرد. 
او به مطبوعات گفته است: براساس امتحانات دروسی که تا به حال تصحیح شده، میانگین نمرات 12.7 است، درحالی‌ که میانگین ‌سال گذشته 11.57 بود و این نشان می‌دهد که میانگین نمره های امتحان های نهایی تا کنون 1.13 بالاتر از ‌پارسال است.
سیدجواد حسینی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اعتراض روزهای اخیر برخی دانش آموزان نسبت به سختی سوالات آزمون نهایی گفت: تغییر مدل سنجش و ارزیابی پایان سال نگرانی دانش آموزان را در آزمونهای نهایی موجب شده است.
وی در گفت و گو با ایرنا افزود: در نظام آموزشی جدید محتوا و مدل کتاب های درسی از سطح حافظه محوری به سوی تحلیل، استنتاج و استنباط پیش می رود و مدل ارزیابی نیز به همان سمت سوق می یابد.
وی ادامه داد: اگر پیش از این ارزیابی «شناختی» بود اینک ارزیابی تحلیلی شده و همین تغییر آزمون برای دانش آموزان سوال برانگیز شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: این نظام جدید آزمون از درستی لازم برخوردار است بنابراین دانش آموزان باید به این شیوه یادگیری گرایش و عادت کنند تا یادگیری به نحو موثر محقق شود.
وی افزود: مرکز آزمون و سنجش وزارت آموزش و پرورش پیش از برگزاری هر آزمون نهایی، با حضور گروههای آموزشی و دبیران سئوالات آزمون های نهایی را بر اساس سطح سئوالات رده بندی و سنجش می کند.
حسینی ادامه داد: بعد از آزمون نیز بر اساس فرمول فنی، دشواری سئوالات بررسی و علاوه بر آن در صورت وجود سئوال امتحانی بی ربط، نمره آن سئوال بین سایر سئوال ها تقسیم می شود بنابراین روند برگزاری آزمون های نهایی بر اساس اصول و ضابطه است.
وی گفت: بررسی مواد امتحانی مورد اعتراض دانش آموزان نشان داده میانگین نمرات آنها در همان مواد امتحانی به میزان یا بیشتر از سال تحصیلی گذشته بوده است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: با این حال مراتب نگرانی دانش آموزان مشهد به سئوالات آزمون نهایی به صورت مکتوب به وزارتخانه اعلام شده است.
وی ادامه داد: طبق پاسخ اعلام شده از سوی وزارت آموزش و پرورش سئوالات دشوار نبوده و از استاندارد لازم برخوردار بوده است.
حسینی گفت: آنچه موجب نگرانی دانش آموزان و والدین آنان شده تاثیر نمره امتحانات نهایی در کنکور سراسری دانشگاهها است.
رسول پاپایی معاون مرکز اطلاع رسانی آموزش و پرورش نیز به ایرنا گفت: وضعیت سئوالات این دانش آموزان در دست بررسی است و بزودی نتیجه قطعی از سوی مسئولان اعلام می شود.
2025 / 1539

 

 

انتهای پیام /*

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
خبرهایی از آموزش و پرورش ******* کانال تلگرامی ما https://telegram.me/newsap
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 519
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 25
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 111
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 173
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 423
  • بازدید ماه : 423
  • بازدید سال : 5,571
  • بازدید کلی : 136,832