loading...
خبرهایی از آموزش و پرورش
سینا قائدی بازدید : 102 سه شنبه 24 فروردین 1395 نظرات (0)

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش به تشریح فرآیند هدایت تحصیلی دانش آموزان در پایه نهم پرداخت وگفت: هدایت تحصیلی دانش آموزان نیمه نخست تیرماه انجام خواهد شد.

 

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا، مسعود شکوهی در نشستی خبری به تبیین شیوه جدید هدایت تحصیلی پرداخت و اظهار کرد: انتخاب شغل از مراحل سرنوشت‌ساز زندگی افراد و لازم است به منظور ارتقای آگاهی دانش آموزان از جوانب مختلف مشاغل برنامه‌های دقیق‌تری تدارک دیده شود.

 

وی افزود: به همین منظور در هفته مشاغل (اول تا هفتم اردیبهشت) برنامه‌ریزی‌هایی برای شناخت بهتر مشاغل انجام شده است و روزشماری مشخص کرده‌ایم که بر اساس آن روز اول تحت عنوان «مشاوره و موفقیت تحصیلی»، روز دوم تحت عنوان «مشاوره و آمایش شغلی»، روز سوم تحت عنوان «مشاوره و انتخاب آگاهانه تحصیلی شغلی»، روز چهارم تحت عنوان «مشاوره و سلامت روانی اجتماعی»، روز پنجم تحت عنوان «مشاوره و اجرای شعار سال»، روز ششم تحت عنوان «مشاوره و کارآفرینی» و روز هفتم تحت عنوان «مشاوره و خلاقیت و نوآوری» نامگذاری شده است.

 

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 719 نمایشگاه معرفی مشاغل در مناطق و شهرستان‌ها در این هفته برپا می‌شود گفت: مسئولیت برگزاری نمایشگاه‌ها به استانداری‌ها واگذار شده است.

 

شکوهی در ادامه به تبیین جزئیات آیین نامه جدید هدایت تحصیلی پرداخت و گفت: بالغ بر 2.5 سال برای تدوین این آیین نامه کار کارشناسی انجام شده است. بر اساس برنامه درس ملی و سند تحول بنیادین از سال تحصیلی 96-95 بحث هدایت تحصیلی از پایه دهم به پایه نهم منتقل خواهد شد و دانش آموزان ما همزمان با رورد به متوسطه دوم شاخه تخصصی خود را انتخاب می‌کنند.

وی افزود: سرنوشت آینده سازان ما با هدایت تحصیلی رقم می‌خورد و مسیر زندگی تحصیلی و شغلی و تربیت نیروی انسانی آینده را مشخص می‌کند. البته باید هدایت تحصیلی از اول ابتدایی انجام شود که ما برای جبران این نقیصه در سیستم آموزش و پرورش 9 جلد کتاب برای 9 پایه در دست طراحی و تدوین داریم که دانش آموزان هرساله به صورت فوق برنامه این کتب را مطالعه کنند تا آگاهی شان نسبت به مشاغل و استعدادهای خود ارتقاء یابد.

 

شکوهی با بیان اینکه نمره دهی فرآیندی برای هدایت تحصیلی در آیین نامه جدید است گفت: فرم هدایت تحصیلی دارای 100 نمره است. در گذشته برای عملکرد تحصیلی و نمرات دانش آموزان 50 نمره درنظر گرفته می‌شد که اکنون به 30 نمره کاهش پیدا کرده است. ضمن آنکه قبلا ضرایب دروس هم برای همه رشته‌ها یکسان بودند.

 

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش افزود: علاوه بر این از این پس نمرات و عملکرد تحصیلی دانش آموزان در سه سال دوره متوسطه اول بررسی می‌شود هرچند این نمرات نمی توانند نشانگر خوب و دقیقی برای ارزیابی باشند.

 

وی با بیان اینکه تعداد آزمون‌های هدایت تحصیلی از دو به پنج مورد افزایش یافته است عنوان کرد: قبلا تنها دو آزمون رغبت و استعداد را داشتیم اما اکنون آزمون‌های شخصیت، ارزش‌های تحصیلی و ارزش‌های شغلی هم به این مجموعه اضافه شده است. ضمن آنکه آزمون ها بومی سازی شده‌اند و در طول دوره تحصیلی از دانش آموزان گرفته می‌شوند.

 

شکوهی در ادامه با بیان اینکه برای آیتم "نظر دانش آموز" 10 نمره، برای "نظر معلمان" 10 نمره، برای "نظر والدین" 5 نمره و برای "نظر مشاور مدرسه" نیز 10 نمره اختصاص یافته است اظهار کرد: مشاوران ملزم هستند در دو هفته اول تیرماه که زمان انجام هدایت تحصیلی است جلساتی با دانش آموز و والدینش داشت باشند. در تلاشیم تا استعداد و توانمندی و ویژگی‌های دانش اموزان را شناسایی و به آنها در انتخاب صحیح با توجه به امکانات کمک کنیم.

 

به گزارش ایسنا، وی در ادامه به هدایت متوازن دانش‌آموزان در شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی بر اساس سیاست‌های آموزش و پرورش اشاره و عنوان کرد: در برنامه پنجم توسعه الزام شده است که 48 درصد دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای تحصیل کنند که اکنون این آمار 43 درصد است.

شکوهی افزود: در حال حاضر 138 رشته در کارودانش و 42 رشته در فنی و حرفه‌ای داریم که همه این رشته‌ها در همه مناطق کشور ارائه نمی‌شود و معمولا در هدایت تحصیلی دانش آموز امکانات منطقه، نیاز کشور و بازار کار هم دیده می‌شود و اینگونه نیست که اجباری در هدایت یک دانش آموز به سمت یک رشته خاص داشته باشیم.

 

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر همه مدارس متوسطه اول دارای مشاور هستند گفت: به ازای هر 360 دانش آموز یک مشاور داریم (هر 15 نفر یک ساعت مشاوره) که از سال آینده با افزایش تعداد مشاوران این شاخص به یک ساعت مشاوره به ازای هر 12 نفر دانش آموز می‌رسد.

 

وی درباره محدودیت تغییر رشته در آیین نامه جدید گفت: کماکان امکان تغییر رشته وجود دارد.

 

انتهای پیام

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
خبرهایی از آموزش و پرورش ******* کانال تلگرامی ما https://telegram.me/newsap
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 519
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 21
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 123
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 195
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 445
  • بازدید ماه : 445
  • بازدید سال : 5,593
  • بازدید کلی : 136,854